תחלופה מהירה: על הקצב הצרכני של העידן הדיגיטלי

כשדגם חדש יוצא כל חצי שנה, כמה זמן ייקח עד שתחליף? גורמים רבים משפיעים על קצב הקנייה הגובר של הצרכנים בעולם הקיברנטי וגורמים רבים נוספים מושפעים ממנו. מהם הקווים לדמותה של צרכנות דיגיטלית?

מאת: רותי זילברברג

אומרים על ישראל שהיא אומה בעלת אוריינטציה טכנולוגית ויש בזה משהו – 95% מהישראלים קונים באינטרנט, כאשר ממוצע הרכישות לקונה עומד על 3 בחודש. יש סיבות רבות לקנות דרך האינטרנט, במיוחד באתרים מחו"ל, כאשר העיקרית בהן היא התמודדות עם יוקר המחייה. סיבה אחרת היא קצב העדכונים שהמוצרים, במיוחד הדיגיטליים שבהם, עוברים.

אחד התחומים המתקדמים ביותר בהם ישראל הופכת למעצמה הוא תחום הרכישות המקוונות. היתרונות לכך ברורים: אפשר להשוות מחירים בין חנויות ומותגים שונים בקלות, בלי להיגרר מחנות לחנות; ניתן להזמין מחו"ל – ובכך לעקוף את עלויות היבוא של הקמעונאים בארץ, שמייקרות משמעותית את התחמוצרים; אתרים רבים בחו"ל כבר זיהו את הפוטנציאל בקונים הישראלים ודואגים להציע שירותים שמכוונים אליהם: אתרים המתורגמים לעברית ומחירים הנקובים בשקלים, שמגלמים בתוכם את עלויות המשלוח או משלוחים בחינם. גם עבור מי שעדיין רוצים להרגיש את המוצר בידיים לפני הרכישה, השיטוט באינטרנט מאפשר בדיקה של המגוון והשוואת מחירים לפני ביצוע הרכישה בפועל.

קניות מקוונות הפכו נגישות, זולות וחסרות גבולות גיאוגרפיים. המחירים האטרקטיביים בשילוב עם הגישה המיידית שלנו לאינטרנט, הפכו את הרכישות ברשת לאופציה מועדפת עבור צרכנים רבים – ומשווקים רבים. אז מהם היתרונות? מה המחיר שאנו משלמים ומה עלול ללכת לאיבוד במהלך עליית ההילוך הזו?

צריכה מהירה

לא על המוצר לבדו, גם על השירותים

בנוסף, מגוון השירותים שניתן לקבל כיום באינטרנט הולך ומתרחב, ובכך הופך את החיים לנוחים יותר, ואת זמן ביצוע הסידורים לקצר יותר. האינטרנט מהווה בסיס למגוון רחב של פעילויות שבעבר נעשו על ידי כיתות רגליים ועמידה בתורים ארוכים. לא מדובר רק בקניית שמלות כלה, בהחלפת סמארטפון או קניות בסופר, מדובר גם על מתן שירותים מגופים רשמיים: שירותי בנקאות דיגיטאליים, תשלום חשבונות ומילוי טפסים ממשלתיים ועירוניים, הזמנת תורים לרופאים, ואפילו הזמנת מספר לתור בדואר. כל אלה מצטרפים לשורה ארוכה של שינויים דיגיטליים שהפכו את קצב החיים שלנו למהיר יותר.

רכישות שוטפות לעומת רכישות "חד פעמיות"

ישנם תחומים בהם רכישות אונליין הופכות את החיים לנוחים יותר וחוסכות לנו זמן, לדוגמה קנייה שבועית בסופר. רכישות מהסופר מאפשרות לשמור את רשימת קניות קבועה וכך לסיים רכישה בכמה דקות, מבלי לעמוד בפקק או בתורים. המוצרים מגיעים עד הבית וחוסכים מהקונה גם סחיבת סלים כבדים. גם בשוק האופנה והביגוד, ניכרת הגירה של נתח צרכני משמעותי אל החנויות המקוונות.

ישנם מוצרים שאותם צורכים בתכיפות נמוכה יותר, אולם תוחלת חייהם הולכת ומתקצרת. הדוגמה הטובה ביותר לכך היא מוצרים דיגיטליים: טלפונים סלולריים, מחשבים, טלוויזיות ומוצרי חשמל אחרים. למרות שמוצרים אלו אינם נקנים באותה תדירות כמו קניות מהסופר, צרכנים רבים מחליפים את המכשירים שלהם לא בעקבות יציאתם מכלל שימוש, אלא פשוט כי ההיצע גדול והמחיר מאפשר.

מה גורם לקיצור משך החיים של מוצר דיגיטלי?

אתם בטח מכירים את זה: במקרים רבים משתלם להחליף מוצר שהתקלקל במקום לשלוח אותו לתיקון. הסיבה לכך היא עלויות ייצור ושיווק שפוחתות עם השנים, אך גם עמידות ירודה של המוצרים החדשים. הסיבות לקיצור חיי המדף של מוצרים נובעות גם מחסכון בעלויות השיווק. כיום ניתן להשיג מחו"ל, לדוגמה, משקפיים – כולל משקפיים במרשם – בעלות זולה מאד כיוון שהחנויות המקוונות הללו אינן מחזיקות מלאי כלל, ואינן נדרשות לשלם שכירות עבור שטחי אחסון. הקונים מזמינים והמוצרים מגיעים מהיצרן לצרכן כמעט באופן ישיר.

בנוסף, ישנו קצב חידוש הדגמים. בעולמות הסלולר לדוגמא, בערך כל חצי שנה יצא דגם חדש. למרות הזמן הקצר שעובר בין השקת דגם חדש למשנהו, היצרנים מציעים שיפורים של ממש במפרט הטכני (גם אם ההדיוט לא יבחין בהם) – מצלמות משוכללות יותר, זיכרון מהיר יותר, גדלים המותאמים לאפליקציות חדשניות יותר, אפשרויות חיבור טובות יותר למכשירים חדשניים אחרים ועוד היד נטויה. רוב הישראלים אמנם אינם מחליפים סמארטפון כל אימת שיוצא דגם מתקדם יותר, אבל החלפה כל שנתיים שלוש היא כמעט בלתי נמנעת.

לשמור על מה שקיים

אחד האתגרים בקצב תחלופה גבוה של מוצרים דיגיטליים ובפרט סמרטפונים, טאבלטים ודומיהם הוא הצורך בעדכון והתאמה של המוצר החדש: התקנות, הכנסת אנשי קשר וכדומה. אם פעם ספר הטלפונים היה מרכז החיים, היום גם הוא דיגיטלי ומוזן על אותם המכשירים. כאשר המידע הזה הולך לאיבוד, הרבה מאד יכול ללכת לאיבוד איתו: קשרים עם חברים משכבר הימים, רשימת אנשי מקצוע שאתם סומכים עליהם, קשרי עבודה ועוד לא דיברנו על דברים כמו לוח השנה המכיל את הפגישות החשובות, ימי הולדת ועוד. לכן, חשוב לדאוג לבצע גיבוי לרשימת אנשי הקשר גם באופן שוטף. גיבוי נתונים הוא לא פחות חשוב גם ליום בו תצטרכו לארגן את המעבר לסמארטפון הבא.

קצב הרכישה של מוצרים, במיוחד הדיגיטליים שבהם, הוא גבוה ונובע בחלקו מאיכות מופחתת של מוצרים חדשים וחלקו ממחירים זולים וקלות הקנייה של מוצרים חדשים ברשת. כדי לנצל את מלוא הפוטנציאל של השוואת המחירים והחיסכון האפשרי בביצוע רכישות – במיוחד מחו"ל – חשוב לשמור על פרופורציות ומסגרת רכישות תחת מעקב וכן לדאוג לגבות את המידע שקיים על מנת לבצע את ההחלפה של ישן בחדש בקלות ובנוחות.