מה ההבדל בין אדריכלית פנים לבין מעצבת פנים?

אנחנו חיים בעידן שבו לאסתטיקה יש משקל נכבד בכמעט כל החלטה, ובפרט כך הדבר כשאנחנו מבקשים לעצב מחדש את המרחב שבו אנחנו חיים, או כשאנחנו רוכשים בית חדש ונדרשים לתכנן את פנים הבית.

במקביל לפן האסתטי, ישנה חשיבות רבה גם לפן הפרקטי, ובפרט להתאמה מושלמת של כל אחד ממרחבי המגורים לצרכים הספציפיים של בני הבית.

על-מנת ליהנות מבית מושלם – כלומר כזה שיהיה היפה ביותר בעינינו והנוח ביותר עבורנו – חשוב מאוד לשכור אשת מקצוע מעולה, ולשם כך כדאי להבין מהם ההבדלים בין אדריכלית פנים לבין מעצבת פנים, ומה מאפיין את נשות המקצוע משני הסוגים.

אדריכלית פנים – בעלת תואר ממוסד מוכר

אדריכלית פנים היא למעשה אדריכלית, כלומר בוגרת לימודים אקדמיים המובילים לתואר B.Arch. (תואר ראשון בתחום האדריכלות) מאחד ממוסדות הלימודים המוסמכים להעניק תואר זה – אוניברסיטת תל אביב, הטכניון, בצלאל ואחרים, או לחילופין מוסד מחו"ל שמוסמך להעניק תואר שכזה.

חשוב להדגיש: רק בוגרות לימודים אלה שעברו גם התמחות מתאימה ומבחן יכולות להגדיר את עצמן כאדריכליות פנים.

הסמכויות של אדריכליות פנים (שהן כאמור אדריכליות לכל דבר) רחבות מאוד והן רשאיות לא רק לתכנן את פנים הבית אלא להיות אחראיות על כל נושא התכנון.

מעצבי פנים – בוגרי לימודי עיצוב

מעצבת פנים היא בוגרת לימודי עיצוב – בין אם אקדמיים ובין אם לאו. היא אינה רשאית לעסוק בסוגיות אדריכליות אלא אך ורק בנושאי עיצוב, ועוד כדאי לדעת כי מבחינת החוק אין חובה פורמלית להיות בוגרת לימודים כאלה או אחרים כדי להיקרא "מעצב פנים" ולמעשה כל אחד יכול להכריז על עצמו ככזה.

תופעה חמורה היא מעצבי פנים שמנצלים את חוסר הידיעה של הציבור הרחב ומכנים עצמם אדריכלי פנים, וזאת כדי ליצור מצג שווא לפיו הם שווי ערך לאדריכלים. זוהי כבר עבירה של התחזות, שכן כאמור אדריכלית פנים היא למעשה אדריכלית לכל דבר, ועל-מנת להכריז על עצמך ככזה ישנה חובה מפורשת בחוק להיות בוגרי לימודים מתאימים, התמחות ובחינות.

בהתאם ההמלצה לציבור הרחב היא להתעמק ולבקש פירוט לגבי התעודות וההכשרה הפורמלית של כל איש או אשת מקצוע שאת שירותיהם שוקלים לשכור עבור עיצוב ותכנון הבית.