חתימה דיגיטלית להגנה על הסביבה

מהפכת האינטרנט משפרת את החיים של כולנו ובפרט מקלה עלינו לבצע מגוון רחב של פעולות ובאופן כללי מעניקה לנו נוחות רבה. אבל לצד הקלות והפשטות, ישנו לעולם הדיגיטלי של ימינו יתרון משמעותי נוסף – הוא מאפשר לנו לצמצם את הפגיעה בסביבה ולהגדיל את הסיכוי שגם הדורות הבאים יוכלו לחיות בכדור הארץ בנחת ובשלווה.

חתימה דיגיטלית היא עוד אחד מהאמצעים לשמור על הסביבה ולהפוך את העולם שלנו לירוק יותר.

מהי חתימה דיגיטלית?

חתימה דיגיטלית הינה חתימה על מסמך ממוחשב – בדיוק כפי שחתימה רגילה על מסמך נייר מעניקה אמינות ותוקף לאותו מסמך, כך הגרסה הדיגיטלית של החתימה מעניקה תוקף ואמינות למסמך הממוחשב.

בהקשר זה חשוב להדגיש כי החוק מתייחס באופן זהה לשני סוגי החתימות, וכך למשל עפ"י חוק מסמכים ממוחשבים (שתקף בארץ מאז 2004) ניתן להשתמש בחתימות דיגיטליות לשם זיהוי מסמכים ממוחשבים רבים ובהם חשבוניות וכו', כולל לצרכי מס, וגם בתי המשפט מודעים לכך שבסופו של דבר קל יותר לזייף חתימה ידנית מאשר חתימה דיגיטלית.

כיצד החתימה הדיגיטלית מסייעת לשמור על הסביבה?

המעבר – ההדרגתי אבל המשמעותי – ממסמכי נייר למסמכים ממוחשבים מצמצם משמעותית את הצורך בנייר, ולא פחות חשוב את הצורך בפתרונות אחסון להררי הניירת שמצטברת בכל ארגון ובכל עסק.

אמנם גם מסמכים ממוחשבים דורשים משאבים שונים – שרתים, מחשבים וכו' שלשם הפעלתם יש לייצר חשמל – אולם מחקרים רבים הוכיחו כי בסופו של דבר ייצור נייר (גם אם חלקו מבוסס על מחזור) פוגע בסביבה יותר מאשר שימוש במסמכים ממוחשבים.

חתימות דיגיטליות כאמור מאפשרות לוותר על חשבוניות מודפסות למשל ושאר ניירת ובכך תורמות את חלקן למאבק להגנה על כדור הארץ, ובהתאם ה-OECD (ארגון המדינות המפותחות) מעודד מאוד את השימוש בהן.

מדוע חשוב לשמור על הסביבה?

השימוש בחתימה הדיגיטלית מעניק לכל ארגון ולכל עסק גם תועלות נוספות – קל יותר להנפיק מסמכים ממוחשבים והגישה אליהם במידת הצורך פשוטה ומהירה – אבל חשוב להדגיש כי גם השמירה על הסביבה היא מטרה רבת חשיבות: כיום כבר קיים קונצנזוס כמעט מוחלט בקרב חוקרים ומדענים כי אם לא נשנה משמעותית את התנהלותנו, חלקים נרחבים מכדור הארץ יהפכו בלתי ראויים למגורי אדם, וכמובן שתהיה לכך השפעה שלילית על חיי כולנו.