מעשנים? הפסקת עישון זה עניין כלכלי

לפני מספר שנים, כשיאיר לפיד היה שר האוצר, אחד הצעדים הראשונים שהוא עשה זה לעלות את המס על הסיגריות, זה גרם לכך שמחיר הסיגריות עלה באופן ניכר, מה שהוביל לירידה בכמות המעשנים. החלטה זו לימדה שעישון הוא לא רק עניין שפוגע בבריאות אלא עניין כלכלי, ומי שמסתכל עליו כך, יכול להגיע מהר מאוד למסקנה שזה לא משתלם לעשן.

בעוד המדינה מנסה להפחית את כמות המעשנים דרך אזהרות בריאותיות שונות, בעיקר על גבי קופסאות הסיגריות, וכן דרך איסורים והגבלות שקשורות לפרסום ולנקודות אחרות. הרי שהדרך הטובה ביותר, כך נדמה, להפחית את כמות המעשנים היא באמצעות היטלים כלכליים ובכלל דרך הצד הכלכלי.

בשביל להסביר את זה, ניקח דוגמא מאוד פשוטה. נניח ואנחנו מעשנים קופסת סיגריות אחת ביום. זה אומר שבשבוע אנחנו מעשנים 7 קופסאות, ובחודש 30 קופסאות. נניח שקופסא ממוצעת עולה 25 שקל. זה אומר שבשבוע אנחנו מוציאים 175 שקל ובחודש אנחנו מוציאים 750 שקל. כעת נניח והמשכורת שלנו היא פחות או יותר נעה סביב 6,000 שקל בחודש. זה אומר שכמעט שישית ממנה הולך על צריכת סיגריות. וזה עוד לפני שהתייחסנו לנזק הבריאותי שנגרם לנו שעולה לא מעט כסף, נזקים אחרים שהעישון יוצר שעולים כסף (דוגמא קטנה, ניקוטין בשיניים, מה שמחייב איתנו לעבור טיפולים לנקות אותן), וכן הוצאות נלוות שונות.

לשם השוואה,  750 שקל, זה כמעט כמו הוצאה שבועית או חודשית בסופר עבור זוג צעיר, זה כמו כל ההוצאות שלנו על מוצרי תקשורת (טלוויזיה, אינטרנט, פלאפון) בחודש, זה כמו סופ"ש בצימר, לפחות 7 ארוחות במסעדה טובה, 2 זוגות נעליים, 3 ג'ינסים, משקפי שמש יוקרתיים, 4 פעמים תדלוק לרכב פרטי, ואנחנו יכולים להמשיך ככה בלי סוף.

להפסיק לעשןנכון, לא כל אחד מעשן קופסת סיגריות ביום, לא כל אחד מעשן 30 קופסאות בחודש, אך אפשר להבין מההוצאה הזאת, כמה אנחנו משקיעים בסיגריות שגורמות לנו נזק כלכלי עצום. זה עוד לפני שדיברנו על נזקים אחרים שנגרמים לנו ולסביבה שלנו.

לסיום, אם אתם מעשנים, ונזקי הבריאות השונים בהם מזהירים אותכם, לא גורמים לכם מחשבה שנייה, תיקחו את החישוב שעשינו כאן ותשאלו את עצמכם, האם הוא משתלם, האם אתם נהנים מהסיגריות והם מפיקים לכם תועלת אשר משתווה לסכום אשר אתם משלמים עליהם. סביר להניח שתגלו מהר מאוד, שלא כך המצב ותעדיפו להפסיק לעשן.