הקריירה העסקית של ניר גלילי

עבור קצינים בכירים המעבר מהמערכת הצבאית לשוק האזרחי אינו פשוט אף פעם. אמנם ישנם לא מעט מפקדים מוערכים שעשו חיל גם ללא מדים – כך למשל אביהו בן נון שפיקד על חיל האוויר רשם הצלחות נאות כיו"ר יבואנית הרכב UMI ובמקביל גם כיהן כיו"ר איגוד יבואניות הרכב ואילו יפתח רון טל, שבתפקידו האחרון בצה"ל פיקד על זרוע היבשה, היה בין מובילי הרפורמה בנמלים במסגרת תפקידו כיו"ר הדירקטוריון של נמלי ישראל ולאחר מכן מונה לאחד התפקידים הבכירים במשק, יושב ראש הדירקטוריון של חברת החשמל – אולם במקביל היו לא מעט קצינים בכירים שלא מצאו עצמם בשוק האזרחי, ובכל מקרה מדובר בהתמודדות לא פשוטה עם מערכות גדולות שונות לחלוטין מאלה הצבאיות. דוגמה נוספת לקצין שהתמודד באופן מושכל עם האתגרים החדשים הוא תת אלוף (מיל.) ניר גלילי, שבין השאר היה מפקד בסיס האימונים הראשי של זרוע היבשה בצאלים ("מחנה שומרון").

התפקיד הראשון של ניר גלילי בשוק האזרחי

התפקיד הראשון של ניר גלילי בשוק האזרחי היה מנכ"ל קבוצת "שלמה", שבין השאר הינה הבעלים של מספנות ישראל (בשותפות עם גופים נוספים), בעבר הייתה בעלת הזיכיון ליבוא סקודה לארץ ובעיקר מוכרת בזכות חברת השכרת הרכב והליסינג "שלמה sixt".

גלילי מונה לתפקיד זה בשנת 2000, מיד לאחר שחרורו מצה"ל. לא קל להשתלב בחברה משפחתית שבה ההיררכיה שונה לגמרי מזו הנהוגה בצבא, והנעת העובדים מבוססת על כלים אחרים מאלה שבהם הורגל תת האלוף במיל', אולם גם כך ניר גלילי הצליח להשתלב היטב בקבוצת "שלמה". בפרט ראויה לציון הטמעת המסר כי שביעות הרצון של הלקוח, כל לקוח, היא הדבר החשוב ביותר, דבר שאינו מובן מאליו ממי ששירת במשך למעלה מ-25 שנה בצבא, שם כמובן אין לקוחות.

המעבר ל"סונול"

אחד היתרונות של קציני צבא המגיעים לשוק האזרחי הוא היכולת להסתגל יחסית במהירות לתפקידים חדשים, שהרי בצה"ל נהוג לנייד את המפקדים מדי שנתיים-שלוש ממקום למקום ומתפקיד לתפקיד. הצורך ביציבות לאחר השירות הצבאי הממושך הוביל את גלילי להישאר ב"שלמה" קרוב ל-10 שנים, אולם ב-2010 הוא חש כי הגיע הזמן לאתגרים חדשים ועבר לתפקידו הנוכחי, מנכ"ל "סונול".

במסגרת תפקיד זה מצא עצמו ניר גלילי מתמודד עם דבר שלא נתקל בו בעבר, החלטות ממשלה שמרעות את מצב הארגון שהוא מנהל. בפרט מדובר על ההחלטה לצמצם את מרווחי הרווחיות בשוק הדלק, החלטה שבאופן טבעי פגעה בשורת הרווח הנקי של "סונול". הדרך של גלילי ושל חברת הדלק הוותיקה שבבעלותה כ-20% מכלל תחנות הדלק בישראל להתמודד עם ההחלטה הנ"ל הייתה לפתח מקור אלטרנטיבי לרווחים – חנויות הנוחות של החברה הנקראות SOGOOD.

החלטה חשובה נוספת של גלילי הייתה להרחיב את קהל הלקוחות של החברה ובפרט להשקיע בקמפיינים שיווקיים המתמקדים בקהל הרוסי ובקהל החרדי.