כיצד מתנהל מסחר בסחורות ולמה זה טוב

מתחילת שנות האלפיים והפיכת האינטרנט לזמין, שוק ההון הולך ומשתכלל ויחד עמו משתכללים הכלים העומדים לרשות המשקיעים כמו גם אפיקי ההשקעה העומדים לרשותם. מסחר בסחורות אינו פריט חדש ברשימת אפיקי ההשקעה העומדים בפני המשקיע אולם בשנים האחרונות, המסחר בסחורות זוכה לפופולאריות רבה.

מה זה סחורות

המונח סחורות נועד לציין חומרי גלם מסויימים שהנם זהים בכל רחבי העולם. נסביר: נפט המופק ברוסיה, ונצואלה או ערב הסעודית הנו אותו נפט ועל כן ניתן לקבוע לו מחיר אחיד ליחידה (חבית במקרה שלנו) ולסחור בו בכל רחבי העולם באותו מחיר. סחורות יכולות להיות מתכות שונות כגון זהב, כסף, פלטינה וכו', בשר בקר או עוף, תירס, סויה, סוכר, חיטה וכו'. חשוב להבדיל סחורות אלה ממוצרים כגון כלי רכב או מכשירים אלקטרוניים שכן כל יצרן יכול לייצר מוצרים בעלי מאפיינים שונים ולתמחרו באופן שונה.

מה זה בעצם מסחר בסחורות

היות שלסחורות נקבע מחיר אחיד, ניתן לסחור באותה סחורה במגוון בורסות בעולם באותו המחיר. מחירי הסחורות נקבעים ע"פ חוקי ההיצע והביקוש תו"כ התנהלות המסחר באותה סחורה בבורסות השונות.

המסחר בסחורות אינו בסחורה עצמה אלא בחוזים עתידיים על אותה סחורה. ניתן לראות חוזה עתידי על סחורה מסויימת כהתחייבות של ספק הסחורה למכור את אותה סחורה במחיר מסויים. יותר מ 80% מסך המסחר בסחורות בעולם נותר רעיוני והעסקה אינה כוללת צד של סחורה פיסית. החוזים העתידיים על סחורה מסויימת מייצגים בקירוב את מחירה הריאלי בשוק. לכל חוזה עתידי תאריך פקיעה. כאשר סוחר רוכש חוזה עתידי על סחורה מסויימת במחיר מסויים הוא יוצא מתוך הנחה שמחיר הסחורה האמיתי יהיה גבוה ממחיר החוזה העתידי על אותה סחורה ואז אותו סוחר יגלגל לכיסו רווח, בהתאם לגובה ההפרש בין המחיר הריאלי של הסחורה ובין מחיר החוזה העתידי. ניתן לקרוא בהרחבה על מסחר בסחורות בבלוג הפיננסי של HDfinance  http://www.hdfinance.co.il/?p=244 .

למה צריך מסחר בסחורות?

אם בעבר מסחר בסחורות נועד רק בכדי לספק את אותה סחורה מהספק לצרכן, הרי שכיום, עם השתכללות השוק והוצאת הסחורה הפיסית tangible) ) מהמשוואה, מסחר בסחורות משמש למספר שימושים נוספים:

  • גידור וניהול סיכונים– אם חברה מסויימת מבצעת עסקה שרווחיותה תלויה במחיר נפט נמוך לצורך העניין, רכישת חוזים עתידיים על הנפט עשויה להגן עליה בפני עליית מחיר הנפט. במצב הפוך בו רווחיות עסקה מסויימת תלויה במחיר נפט גבוה, קניית חוזים עתידיים על הנפט במחיר נמוך ממחירו הנוכחי (או במילים אחרות קניית שורט על הנפט) תבטח את העסקה בפני מרכיב מחיר הנפט.
  • אפיק השקעה ליגיטימי בדומה למניות וניירות ערך נוספים. נגיש ושמיש לסוחרים מכל גודל בכל העולם, במסחר עצמאי או דרך ברוקר.

מה משפיע על מחירי הסחורות

מחירי הסחורות מושפעים, כמו כל דבר סחיר אחר, מהיצע, ביקוש וציפיות. ניקח לדוגמה את הנפט; מחירו הגיע לכדי 140 דולר לחבית לפני מספר שנים וכיום הוא נסחר ברמות של כ 40 דולר לחבית. מחירו של הנפט ירד בשל עליה במלאי הנפט בעולם שנוצרה הן מהגברת התפוקה ע"י אופ"ק וערב הסעודית בייחוד, הצטרפותה של איראן למפיקות הנפט בעקבות הסרת הסנקציות ומאידך האטה משמעותית בכלכלות המתפתחות כמו ברזיל וסין הנחשבות באופן מסורתי כצרכניות נפט גדולות. כל הגורמים הללו הביאו לירידה חדה במחיר הנפט.

ניתן לבחון גם את המקרים ההפוכים של עליית מחירי סחורות שהנן מזון כמו סוכר, חיטה, סויה וכו' וזאת בעקבות הגדילה באוכלוסיית העולם וגדילת הצריכה בשילוב עם מספר אסונות טבע (בצורת, הצפות וכו') אשר הקטינו את התפוקה והמלאים.