ראיון עם האדריכל ובעלים ז'אן קלוד מקס

קלוד אדריכלים הוא משרד חדשני, צעיר ורענן. הוא נחשב למוביל בתחום רישוי העסקים, וקהל היעד שלו הוא בעיקר בעלי עסקים ויזמים בשלבים הראשונים בפתיחת העסק החדש שלהם – משלב התכנון ועד שלב עיצוב הפנים ורישוי העסק.

ספינת הדגל של משרד אדריכלים זה התמחות בעסקי המזון. המשרד מלווה את הלקוח החל מתכנון אופטימלי אך מושלם של העסק והוא שם דגש על ניצול מרבי של שטח העסק בשלושת הממדים. הפונקציונליות המיטבית ממקסמת את יעילותו ואת הכנסותיו של העסק אך בה בעת עומדת בתקני הרישוי הנחוצים על פי החוק

האם האתר שלכם יציע שירותים לבעלי עסקים בענף המזון?

ראשית, ראוי לציין שענף המזון מאופיין יותר מכל ענף אחר בכך שהעסקים שלו הם כולם טעוני רישוי. על בעל העסק בתחום המזון חלה בכל מקרה החובה להיעזר בבעל מקצוע מהתחום, כלומר בנו, משום שאנו נותנים את המענה לצרכים שלו – הן הגלויים והן הסמויים. לְמה הכוונה בצרכים סמויים? לא תמיד הלקוח יודע במה כרוכה פתיחת עסק, וכאן אנו נכנסים לתמונה. אגב, איננו שוקטים על השמרים. יש לנו מאגר רחב של לקוחות מרוצים, ואנו נכונים וערוכים להגדיל אותו בבחינת רווח לכול, כלומר win-win situation.

אז מהם למעשה התחומים שבהם עוסק המשרד?

בגדול, השירותים העיקריים שהמשרד נותן הם תכנון עסקים, עיצוב פנים ורישוי עסקים. הייחודיות של המשרד היא שהוא פועל בפריסה ארצית. העבודה שלנו מעניקה לכל לקוח שלנו שקט נפשי, וזהו ערך מוסף שלא יסולא בפז. ולא רק ללקוח הרוצה להקים עסק חדש. גם בעלי עסקים השואפים לשכפל את העסק שלהם ולהקים סניף או שלוחה במקום אחר – גם הם יודעים, ובצדק, שיש להם סיבה טובה לישון טוב בלילה. הם יכולים לעסוק בדבר שהם בקיאים בו, בעסק, בשעה שאנו מנקים להם את רעשי הרקע הנלווים – למעשה את כל הרעשים הצורמים והמטרידים אותם – התכנון, העיצוב והרישוי. השירות המקצועי וחסר הפשרות הוא נר לרגלינו, וזהו יתרון עצום לכל הלקוחות שלנו, שהרי זהו התנאי הראשוני בדרך להצלחה הבטוחה.

משרד אדריכלים

מהי בעצם הסיבה שנדרש מהעסק לקבל רישיון?

הסיבה היא פורמלית ופשוטה. על פי חוק רישוי העסקים תשע"ב 2013, על כל עסק הרשום בצו חלה החובה להחזיק ברישיון עסק, וכבר ציינתי שכל עסקי המזון הם טעוני רישוי. הליך הרישוי מורכב ואינו פשוט כלל לבעל העסק. לתפיסתי, הליך הרישוי אינו אמור להדיר שינה מעיניו של הלקוח שלי. אני רוצה שהוא יעסוק בדבר שבו הוא מצטיין, ושאת רעשי הרקע ישאיר למי שמצטיין בניקוי שלהם, כלומר לנו. והמשרד שלנו אכן מטפל בכל נושאי הרישוי כפי שרק אנחנו יודעים – במקצועיות, ביעילות ובמהירות המרבית. העובדה הזאת מאפשרת כאמור ללקוחות שלנו לעסוק בהשקט ובבטחה בדברים שהם מצטיינים בהם, ולהשאיר לנו את כל התחומים שאנו מצטיינים בהם.

האם לדעתך יש מודעות מספקת לנושא רישוי העסקים?

אנו עדים לעלייה ניכרת, בייחוד ברשויות המרוחקות מערי המרכז, במספר בעלי העסקים המוצאים את עצמם מתמודדים בעצמם ולבדם מול הגורמים המאשרים. מדובר באנשים שבתום לב מקטינים את הסיכוי של העסק שלהם להצליח, שכן אין הם יכולים לצפות את הבעיות ואת הסכנות האורבות להם בדרך להצלחה. לשאלתך, הגורם העיקרי המסכן את עתידו של העסק הוא היעדר המוּדעוּת שלהם לדרישות הקבועות בחוק. הרי חוק רישוי עסקים כפוף לחוק תכנון ובנייה, ורבים מבעלי העסקים שאינם מבינים את המשמעות נאלצים לסגור בסופו של דבר את העסק בשל ליקויים נקודתיים שהיו יכולים להיפתר לוּ פנו אלינו מלכתחילה. אבל זו חוכמה בדיעבד, כשכבר מאוחר מדיי. דוגמה אחת מני רבות היא עסק שהוקם בשכונת מגורים ובעליו נאלץ לסגור אותו בשל אי התאמה לתב"ע. כלים לפתרונות בדיעבד אמנם יש, אך השיקול הוא כספי. בטיפול בתיק כזה, העלויות הגבוהות בעליל שייאלץ בעל העסק לשלם מכיסו לא תהיינה מוצדקות. וכבר אמרו חז"ל: איזהו חכם? הרואה את הנולד. לוּ ראה בעל העסק את הנולד והיה משאיר לנו לטפל בנושא רישוי העסק שלו – אין שום ספק שהתוצאות היו אחרות. את הערך המוסף הזה אנחנו מציעים ללקוחות שלנו, והם מרוויחים ממנו.

אדריכלות למסעדות

אז זהו הערך המוסף? כלומר, זה מה שמייחד אתכם?

אכן. זאת ועוד, כי עד העת האחרונה עסק המשרד בכל נושא רישוי העסקים והרישוי על בנייה, אבל ב-2015 התחלנו לקבל פרויקטים מלאים של עסקים. המשמעות היא שפרט לרישוי העסק אנו מעצבים את עתידו להצלחה הבטוחה שלו, והדבר הזה כבר נעשה מגמה ברורה. אנו עדים לעלייה ניכרת בביקוש. בשורותינו מעצבים ומעצבות מהשורה הראשונה. הם מוכשרים להפליא, והתוצאות מדברות בעד עצמן. הסיפוק הרב ביותר שלהם הוא מעצם העובדה שהלקוחות שבעי רצון לחלוטין מהתוצאות.

האם יש יתרונות נוספים שהלקוחות שלכם נהנים מהם?

ללא ספק. המשרד שלנו מעניק יתרונות ייחודיים הן ברמת המקצועיות, הן בניסיון והן בהכרת הצרכים של הלקוח. נוסף על כך, יש לנו יתרון ממשי בהיכרות עם הגורמים הממשלתיים, יתרון בפריסה הארצית ויתרון בחתירה לחיסכון – חיסכון בזמן וחיסכון בכסף בטיפול המקיף בכל מה שקשור בעסק – ברישוי העסק, ברישיון היצרן וכן בטיפול ובליווי של כל הליכי הרישוי והבנייה. חרתנו על גדלנו את נושא העבודה הממוקדת. זו הסיבה שאנו פועלים בשיתוף פעולה רוחבי אך בה בעת ממוקד מול בעלי המקצוע. אנו בוחרים אותם בקפידה יתירה, והם נותנים את המענה הראוי והמהיר ביותר לכל נושאי הרישוי מול הרשויות. אִתם ובעזרתם אנו ניצבים איתן אל מול הגופים והרשויות שללקוח שלנו חסרים הידע והניסיון בהתייצבות מולם. זהו תמהיל מנצח המוכיח את עצמו שוב ושוב.

האם קבעתם יעדים לשנה הבאה?

אנחנו לעולם לא מפסיקים להשקיע משאבים בכל נושא ההתחדשות. חשוב לי לציין שאת רמת האינטגריטי שאנו דורשים מהלקוח אנו דורשים גם מעצמנו, אם לא למעלה מזה. אנו מביטים כל העת קדימה. מערכות הניהול crm של הלקוחות התחדשו ואתר האינטרנט של המשרד שודרג. כיום הוא נגיש לטלפונים חכמים וכן לבעלי מוגבלויות. אנו מאמינים בשוויון ובצדק חברתי, והמטרה שלנו היא לתת מענה לכל קהלי הלקוחות. בשורה התחתונה – היעד שלנו הוא להמשיך ולתכנן עסקים ולהובילם להצלחה בטוחה. המקצועיות שלנו היא זו המאפשרת הן את הצלחת העסק והן את השקט הנפשי של הלקוח.