נהיגה תחת השפעת סמים

צריכת סמים מכל סוג אסורה על פי החוק בישראל, כל שכן נהיגה תחת השפעת סמים. על פי מחקרים רבים, נמצא כי צריכה של סמים משפיעה באופן שלילי על היכולות המוטוריות, על הריכוז, החדות, ועל המהירות בה ניתן להגיב. נהיגה בהשפעה של סמים עשויה לגרום לתאונות דרכים, לצד ביצוע של עבירות תנועה נוספות.

על סמים מסוכנים ונהיגה

פקודת התעבורה מתייחסת לאיסור נהיגה תחת השפעת סמים במסגרת סעיף 64 ב'. אם נמצאו בגוף הנהג שאירי סמים מכל סוג, הרי שהוא עבר עבירה, גם אם עבר זמן מעת צריכת הסמים בפועל. החוק מגדיר רשימה של חומרים המוגדרים סמים מסוכנים, רשימה שנקבעה בפקודת הסמים. חוק זה אינו מותיר כלל שימור בסמים, לרבות צריכה, גידול, מכירה ויבוא.

כמות הסם

בשונה מהחוק המתייחס לנושא נהיגה בשכרות, ובו מוגדרת כמות של אלכוהול אשר מעליה ייחשב נהג כעובר עבירה, בנוגע לסמים אין כמות מותרת. מעצם העובדה כי חל איסור כולל לשימוש בסמים, אסור לנהוג לאחר שימוש בסמים, בכל כמות.

בדיקות סמים לנהגים

אם נהג נעצר ומתבקש לעשות בדיקת סמים, יתכן ויתבקש לעבור בדיקה אחת או יותר. בדיקות המשמשות כיום את המשטרה לגילוי סמים הם בדיקת מאפיינים, בדיקת דם ובדיקת שתן. חשוב לציין כי בכדי ששוטר יורשה לבצע את בדיקות אלו, עליו יהיה להוכיח כי מצא שקיים חשד סביר לנהיגה תחת השפעת סמים. אם הנהג היה מעורב בתאונת דרכים, ניתן להורות לו לבצע בדיקות נהיגה תחת השפעת סמים.

בדיקת מאפיינים

בדיקה זו, אשר מהווה אחת מהבדיקות שנעשות לצורך זיהוי נהגים שעברו עבירת נהיגה תחת השפעת סמים, כוללת בחינה של מאפייני התנהגות אצל הנהג. הבדיקה נערכת במקום, ובה השוטר ממלא דוח ובו מציין את רמת היציבות של הנהג (עמידה והליכה על קו ישר), יכולתו לשוחח עימו בצורה הגיונית, האם נידף מהנהג ריח המעלה חשד, האם עיניו אדומות וכדומה.

בדיקת דם

בדיקה זו לא מבוצעת במקום, וגם תוצאותיה לא מידיות. נהגים החשודים בנהיגה בהשפעת סמים יכולים להתבקש לתת דגימת דם במרפאה, או בתחנת המשטרה בתנאי משטרה. את בדיקה זו יבצע רק גורם רפואי מורשה.

בדיקת שתן

בדיקה נוספת המשמשת לאיתור נהגים שעברו עבירת נהיגה תחת השפעת סמים היא בדיקת שתן. נהג אשר יסרב לביצוע הבדיקה מסתכן בכך שעצם סירובו ישמש כראייה נגדו לאחר מכן בשלב ההליך המשפטי.