מיסוי בינלאומי – סוגיות מרכזיות

 במציאות חיינו הכה גלובאלית ווירטואלית, ניתן כיום לעשות עסקים בחו"ל בעזרת האינטרנט והמרחב הווירטואלי בקלות יחסית ובזמינות בלתי נגמרת.

אך באותה נשימה, במקביל לקלות והזמינות התמידית ברחבי העולם, ישנו אלמנט מרכזי חשוב שיש לשים עליו דגש בכל פעולה עסקית, בכל מקום בעולם וזה הוא כמובן סוגיות המס, שמעת לעת נהיות מורכבות יותר. בכדי לנסות ולמצוא את את הדרכים הנכונות והמושכלות ביותר לבצע כל מהלך עסקי בהתאם לסוגיות המס השונות בכל מקום בעולם, יש לבחון וללמוד מעט אודות מיסוי בין לאומי בארץ ובחו"ל, בנישות הרלוונטיות לכל בעל עסק ו/או איש עסקים בתחומו.

שיטת המיסוי הנהוגה בישראל

השיטה שנהוגה בישראל היא שיטת המס הפרסונאלית כלומר תושב ישראל צריך לשלם מס עבור הכנסותיו, גם אם יש לו עסק בחו"ל הוא חייב לדווח עליו ולשם מס כנהוג בחוק. תושב ישראל נחשב אחד כזה שמרכז פעילותו נמצאת בישראל כלומר: מקום עבודתו, משפחתו, הסביבה הקרובה וכדומה.

תושב ישראל שהקים חברה זרה בחו"ל – מה עליו לעשות?

לא מעט אנשים טועים לגבי שילוב חייהם במדינת ישראל לבין ניהול עסק בחו"ל ונוטים לחשוב שאין עליהם לדווח לרשויות המס על העסק שלהם והרי כי הדבר לא נכון כלל – תושב ישראל צריך לדווח על פעילותו העסקית גם שמדובר מחוץ לגבולות הארץ. כך גם הדבר לגבי חברה שפועלת זמן מה בתחום עסקי כזה או אחר.

איך בודקים האם אותה חברה מנוהלת רק מחו"ל או שמהארץ והלקוחות מחו"ל וכדומה? ראשית בודקים בעזרת מבחן ניהול ושליטה, כלומר אדם שיש לו חברה מסוימת והיא מנוהלת על ידו בתוך ישראל היא תיחשב כחברה תושבת ישראל ועל כך הוא מחויב במס.

במידה וישנו עסק גם בחו"ל וגם בארץ – מהי חובת המיסוי?

אדם שיש לו עסק גם בחו"ל וגם בארץ ולצורך העניין הוא משלם גם בחו"ל מיסים, אותו הדבר גם בארץ הוא יצטרך לשלם מיסים, ולהצהיר על פעילותו העסקית בתחום. יחד עם זאת אותו תושב יכול להוציא אישור שהוא משלם מיסים גם בחו"ל ולהגיש כאן בארץ וניתן לקזז לו במיסוי עפ"י מה שנראה לנכון מהמומחים בתחום המיסוי.

לפני הכל חשוב מאד לבדוק את כל ענייני המיסוי עם אדם מקצועי, מומחה שיוכל לייעץ ולעזור. גם אם מדובר בעסק קטן בחו"ל צריכים לדווח עליו ולכן חשוב לקחת את הדברים כחוק בכדי לא לעכב את העסק או במקרים חמורים יותר גם לסגור אותו. בדיקה ראשונית ומעמיקה תספק את התשובות וזה בעזרת יועץ מקצועי ומנוסה בתחום.