ניהול סיכונים בעסקים והשקעות

אחד התחומים החשובים ביותר  בניהול עסק בכלל ובניהול השקעות וחשבונאות בפרט, הוא כל התחום של ניהול סיכונים. תחום זה הפך במהלך השנים לאחד התחומים הבולטים ביותר ואנחנו יכולים לראות כיצד חברות בסדרי גודל שונים מעסיקים עורכי דין ורואי חשבון אשר עוזרים להם בנושא זה.

מה זה ניהול סיכונים?

הרעיון שעומד מאחורי כותרת זו הוא מאוד פשוט, כאשר אנחנו מחליטים על יעד מסוים, אנחנו צריכים לדעת מה מידת הסיכון שאנחנו לוקחים על עצמנו, מה זה דורש מאיתנו בשביל לעמוד ביעד זה, כיצד אנחנו יכולים לבחון את עצמנו.

למעשה ניהול סיכונים מתחלק לכמה רבדים. רובד ראשון הוא לאפיין את הסיכונים בפניהם אנחנו עומדים, כאשר מדובר על סיכונים לכלל הארגון, סיכונים בפרויקטים או השקעות מסוימות, סיכונים בהחלטות ספציפיות שאנחנו לוקחים על עצמנו ועוד. רובד שני הוא יצירת מדד ביקורת. המדד יבוסס על תקנים מקצועיים ומתודולוגיה נכונה לבחינה מדוקדקת של המצב. רובד שלישי מתייחס ליצירת תרחישים אפשריים לכשלים, מעילות או דברים אחרים שעלולים להשפיע על התנהלות הארגון לאורך זמן.

על מנת להיות מסוגלים לנהל את הסיכונים בצורה נכונה, אז בכל ארגון שמעוניין בכך, נהוג להקים מחלקה מיוחדת שעוסקת אך ורק בניהול סיכונים, מחלקה זו תעבוד במקביל למערך המידע של הארגון. במחלקה יעבדו אנשי מקצוע מתחומים שונים, במחלקה יבחנו את הסיכונים השונים שעומדים בפני הארגון בביצוע תהליכים שונים, כאשר המחקר יתבסס על עלויות, זמן, מידת הנזק ומידת החשיפה של הארגון לסיכון והשפעת הסיכון עליו. חשוב לציין שבישראל החוק מחייבת חברות ציבורית למנות אדם שיהיה אחראי על ניהול סיכונים וליידע את הרשויות במידת החשיפה של הארגון לסיכונים השונים.

אנחנו יכולים להיות מחלקות של ניהול סיכונים במגוון תחומים, בראש ובראשונה בארגונים שעוסקים בפיננסיים, כמו בנקים, חברות אשראי וחברות ביטוח. הן מחזיקות מחלקות כאלה על מנת שיבחנו את רמת החשיפה שלהן לסיכונים כגון, אשראי, הלוואות, מטבע זר, ועוד. מלבד סיכונים פיננסיים הרי שיש גם סיכונים ברמות אחרות, למשל רמות אבטחה (הן אבטחה פיזית ובעיקר אבטחת מחשבים), בעולמות אחרים אנחנו יכולים לראות ניהול סיכונים בעולם הצבאי, הרפואי, שמירה על הסביבה ואפילו ברמה משפחתית.

לסיום חשוב להבהיר, מי שמתעסק בניהול סיכונים חייב להיות ישר ואמיץ, אסור לו להציג נתונים שיתאימו למי שביקש ממנו אותם ואסור לו לשחק איתם. ככל שהנתונים יהיו קרובים יותר לאמת, כך הסיכוי שיהיה ניתן להתמודד עם המצב בצורה אמיתית, עולה.