איך לוקחים משכנתא לקניית דירה חדשה מקבלן?

אתם מעוניינים לקנות דירה חדשה מקבלן. קודם כל, מזל טוב. קניית דירה חדשה הוא צעד כלכלי גדול וחשוב. מדובר באחת מהרכישות המשמעותיות ביותר, אם לא הכי משמעותית, שתעשו בחייכם. בכדי לקנות את דירת חלומותיהם, זקוקים רוב האנשים למשכנתא. מאיפה מתחילים? איך יודעים מה ההון העצמי, וכמה משכנתא צריך לקחת? מה זאת בכלל משכנתא ובמה היא שונה מהלוואה רגילה? איך קובעים את מספר השנים שיש להחזירה, ואת גובהההחזר החודשי?

משכנתא לקניית דירה חדשה: קצת רקע

משכנתא היא בין ההלוואות הגדולות ביותר של רוב הציבור. ברוב המקרים המשכנתא  גדולה באופן משמעותי מיתר ההלוואות האחרות של משפחה ממוצעת. המשכנתא הממוצעת למשפחה בארץ נאמדת ב-630 – 670 אלף שקל, כאשר ההלוואות הנוספות של משפחה ממוצעת (אוברדרפט/ משיכת יתר; הלוואות בבנקים; הלוואת דרך מימון חוץ בנקאי, ועוד) נאמדת בסדר גודל של 50-100 אלף שקל.

משכנתא היא גם החוב הגדול ביותר של מרבית תושבי המדינה. סך המשכנתאות של כלל הציבור עומד על מעל ל-240 מיליארד שקל. משכנתא, ברוב המקרים, מהווה בין 30% ל-50% מערך הדירה, כאשר חלק משמעותי ממימון הדירה מגיע מהון עצמי (לרוב גם בסדר גודל של 30% ל-50%). הדירה והמשכנתא שמממנת אותה הן בהתאמה הנכס והחוב המשמעותיים ביותר של רוב האנשים, ולכן אם אתם מתכננים קניית דירה חדשה מקבלן שלשמה אתם צריכים לקחת משכנתא – יש לעשות זאת בזהירות ועם לא מעט חשיבה מראש.

התשובה לשאלה כמה משכנתא צריך לקחת תלויה בפרמטרים רבים:

  • גודל ההון העצמי
  • מחיר הדירה
  • המשכורות
  • ההכנסה הפנויה
  • משך המשכנתא
  • ההחזר החודשי, גם כאן זו לא תשובה מהמותן. ובכלל – ננסה לענות כאן ובמדריכי ההמשך שאלות אלו ואחרות.-

המשכנתא ניתנת בריבית נמוכה ביחס להלוואות אחרות, במקביל לשעבוד הדירה לגוף המלווה. משכנתא ניתנת לטווח של עד 30 שנה. מדי חודש בחודש מעבירים הלווים לבנק או לחברת הביטוח הלווה להם, תשלום בגין המשכנתא – תשלום החזר משכנתא. כאשר מסיימים את כל תשלומי המשכנתא – והחוב לבנק מתאפס והמשכון על הדירה מוסר.

איך מחשבים משכנתא לקראת קניית דירה חדשה מקבלן:

בשלב הראשון: יש לברר מה הוא הסכום שעומד לרשותכם, ואילו כספים עתידיים עשוים לעמוד לרשותכם – כספי קרנות השתלמות וקופות גמל, וכספים שאפשר לקבל מבני משפחה.

בשלב השני: יש לערוך תחשיב של ההוצאות השוטפות הקיימות שלכם כיום.

בשלב השלישי: מצליבים נתונים ומסכמים –

  • כמה כסף עומד לרשתוכם כיום
  • אילו כספים עתידיים צפויים לעמוד לרשותכם
  • מה גובה ההחזר החודשי בו תוכלו לעמוד (זכרו כי ככל שהחזר המשכנתא נפרש לאורך זמן רב יותר, כך ההחזר גדול יותר).
  • כעת ניתן לחשב את המשכנתא (ישנם מחשבוני משכנתא ברשת בהם ניתן להיעזר).

בכל מקרה מומלץ להיעזר באיש מקצוע, על מנת לקחת את המשכנתא הנוכנה ביותר עבורכם, מבלי "לקפוץ מעל הפופיק" ולסכן את מצבכם הכלכלי. מי שרוכש דירה חדשה מקבלן צריך להביא בחשבון את היכולת הכלכלית הכוללת שלו (כספים קיימים, כספים עתידיים והוצאות שוטפות) על מנת להבטיח לקיחת משכנתא במסלול הנוח ביותר, בו הוא יוכל לעמוד תוך שמירה על רמת החיים אליה הוא רגיל.