מהם ההבדלים בין סוגי מלגזות שונות?

מלגזה היא כלי רכב ממונע המשמש למגוון רחב של צרכים. הייעוד העיקרי של מלגזה הוא העמסת ותובלת מטען למרחקים קצרים. המלגזה נפוצה בענפי המשק, התעשייה, החקלאות והלוגיסטיקה. יחד עם זאת, יש הבדלים יחסית גדולים בין סוגי מלגזות וכדאי להכיר אותם:

א. מאפיינים ומפרט טכני – את רוב ההבדלים בין המלגזות ניתן לזהות על פי המפרט הטכני המפורסם על ידי היצרן. הבדלים אלו באים לידי ביטוי בהספק, בגודל המלגזה ובגודל המנוע. יש גם הבדלים בין מלגזה חשמלית ומלגזה שמונעת באמצעות גז פחמימני מעובה, בנזין או דיזל.

ב. שליטה ויכולת – מלגזות זמינות במגוון קיבולות ויש להן יכולת העמסה שנעה סביב 1-5 טון. מפעיל המלגזה יכול לשלוט בהעלאת והנמכת זרועות הפלדה שנכנסות מתחת למטען כדי לשנע אותו ממקום למקום, או לשלוט בשיפוע ולעבוד במישור לא מאוזן. במקומות מסוימים משתמשים במלגזות עם זרוע עגולה מפלדה ולרוב יש חלקי אחיזה לטיפול בחביות.

ג. דירוגי בטיחות – הבדלים בין מלגזות נמדדים לפי דירוג הבטיחות של הרשויות. הדירוג נקבע על פי עומס מקסימאלי ומרכז כובד קדמי. העומס המקסימאלי קובע כמה ניתן להעמיס על המלגזה לפני השינוע, בעוד מרכז הכובד הקדמי מאפשר סקירה של סוג הציוד המועמס ומשקלו. המידע על עומס מקסימאלי ומרכז כובד קדמי מסופק על ידי היצרן ואסור לעבור עליו.

טיפים לבחירת מלגזה

הבדלים בין סוגי מלגזות יכולים לסייע ללקוחות פרטיים, חברות הובלה וגם נציגי מפעלים. הטיפ החשוב ביותר הוא לבחור בין מלגזות חשמליות ורגילות לפי סביבת העבודה. בסביבה סקורה ומקורה רצוי לתת עדיפות למלגזה חשמלית בגלל שהיא לא פולטת חומרים מזהמים, בעוד בשטח פתוח ואתרי בנייה ניתן להשתמש במלגזה המונעת בבנזין כי היא נחשבת חזקה ועמידה יותר.

חשוב לבחור מלגזה בטיחותית ולהכשיר אנשי מקצוע מתאימים להפעיל אותה. יש להתייחס אל המלגזה והמשא כאל יחידה אחת, על פי הוראות היצרן ומרכז העומס הקדמי המותר. כללי הבטיחות הללו חלים על כל סוגי המלגזות ללא קשר למפרט הטכני, השליטה או הקיבולת.