על בנייה נכונה לסביבה

החלום של אנשים רבים הוא לפרוש בשנות הפנסיה שלהם לאי בודד בו הם יוכלו ליהנות מפרטיות רבה, חיי מותרות והרבה מאוד כיף.

למרבה הצער (או לא), רובנו לא יכולים להרשות לעצמנו לחיות על אי בודד. למעשה רוב האנשים שחיים בישראל (במיוחד במרכז הארץ) חיים בצפיפות רבה. כאשר אנחנו בונים בניין דירות חדש עלינו להתחשב במתווה השטח שקיים בשכונה בה הבניין יעמוד, בכבישים שיש ליד ומוסדות הציבור וגם בתחומים שונים כמו איכות הסביבה או שימור בניינים היסטוריים. בנייה נכונה לסביבה היא כבר מזמן לא בגדר המלצה אלא גורם שכל מי שבונה דירה צריך להתחשב בו.

למה חשוב להתאים בנייה של בניין לסביבה בה בונים אותו?

כאשר אנחנו בונים בניין חדש עלינו להתחשב בסביבה בה הוא יעמוד ויהיה ממוקם. זאת אומרת לחשוב על מיקום השמש, כיוון רוחות, וגם שמירה על הסביבה, למשל ערים בארץ או יישובים שמותר לבנות בהם רק בניינים בגובה של שלוש או ארבע קומות.

כאשר אנחנו בונים בניין או כל מבנה אחר, אנחנו צריכים לוודא שהבניין שלנו לא יפגע בבניינים שיש בסביבה (יסתיר להם את השמש או יהווה הפרה של הפרטיות של הדיירים הגרים בהם) וינצל נכון את משאבי הטבע מבלי לפגוע בהם. בנייה נכונה כוללת גם בנייה בחומרים איכותיים ואקולוגיים המתחשבים בסביבה גם בתהליך ייצורם. מעבר לעובדת האיסור בשימוש בחומרים מסויימים הנחשבים מסוכנים, השימוש הנכון במשאבים טבעיים הוא חיוני לא רק בעת הבניה אלא גם לאחר הקמת הבנין. לדוגמא, תכנון נכון יאפשר ניצול מקסימלי של השמש ויקצץ בהוצאות חשמל. בידוד נכון וחלונות גדולים הכוללים פתרונות הצללה יאפשרו שימוש מופחת בתאורה ומזגנים.

בנייה נכונה לסביבה והקשר שלה לבנייה אקולוגית

המגמה של בנייה נכונה לסביבה קשורה קשר ישיר למודעות ההולכת וגוברת בכל העולם לנושאים אקולוגיים של איכות הסביבה. בנייה אקולוגית יכולה לכלול שילוב של מקורות אנרגיה חלופיים בבניין שאנחנו בונים כמו למשל אנרגיה סולארית או אנרגיה שמופקת על ידי מים. בנייה מסוג זה כוללת גם מתן תשתית נוחה למחזור בבניין (מחזור של מים או של מוצרי פלסטיק). בנייה אקולוגית היא נכונה מאוד לסביבה וחסכונית מבחינה כספית. בנייה זו יכולה לשלב בתוכה חומרים ממוחזרים (אך יוקרתיים מאוד) כמו עץ ממוחזר או זכוכית ממוחזרת.