ייצוג יזמים בפרוייקט תמ"א 38 – איך זה עובד?

תמ"א 38 הינו אחד הנושאים החמים ביותר בעולם הנדל"ן. משנת 2005 עת שהממשלה אישרה תוכנית זו, הוא נמצא על סדר היום הציבורי, מי בעד ומי נגד, והעניין נידון באינספור כנסים, דיונים, מאמרים ועוד. חשיבותו על המרחב הציבורי והפרטי הוא מאוד גדול ועל כן גם העניין הרחב בו.

מהרגע בו העניין עלה, אנחנו רואים הופעה של חברות ויזמים אשר מציעים את שירותיהם לדיירים במבנים שונים. הרעיון של אותם יזמים הוא להציע לדיירים אפשרות לבצע שיפוץ מקיף בבניין שלהם על מנת להתאים אותו לכללי התוכנית, קרי חיזוק המבנה, לצד כל התוספות להן הם זכאים, למשל תוספת קומה, הרחבה של הדירות, הוספת מקומות חנייה, מעלית ועוד. מה שהיזמים רוצים הוא למעשה להציע לדיירים אפשרות לבצע את התוכנית, ליהנות מכל מה שהיא מציעה ולעלות את ערך הנכס שלהם.

אותם יזמים חייבים להיות מיוצגים על ידי עורך דין מנוסה אשר מתמחה בכל הנושא של מקרקעין. עורך דין אשר מתמחה בתחומים של תמ"א 38, פיצוי בינוי, מיסוי מקרקעין, תכנון בנייה ונושאים נוספים שקשורים ישירות או בעקיפין לתחום של תמ"א 38, התחום בו מטפלים היזמים.

החשיבות של ייצוג על ידי עורך דין הוא גדול שכן רק כך יכולים הזימים להיות מוגנים מכל מקרה שעלול להתפתח לכדי תביעה. ראשית, על היזמים להציג חוזה ברור בפני הדיירים, חוזה זה חייב להיכתב על ידי עורכי דין אשר מתמחים בנושא, שנית, עליהם להסיר מעצמם אחריות לדברים שאינם קשורים אליהם ולשם כך הם צריכים להיות מיוצגים על ידי עורכי דין שיתמכו בהם, שלוש, מאחר והרבה מאוד מהנושאים בהם יזמים מתעסקים קשור לנושאים שיכולים בצורה כזו או אחרת להתדרדר לכדי תביעות משפטיות, אזי רצוי שהם יהיו מיוצגים מבעוד מועד על ידי עורכי דין.

מדובר על נושאים כגון, הסדרי בנייה, אם חס וחלילה קורה משהו בזמן הבנייה או עם סיומה, מתגלים כשלים מסוימים, הרי שהיזמים צריכים להיות מכוסים על ידי עורכי דין בשביל שיוכלו להתמודד עם התביעות השונות.

נושא אחר בו מתעסקים היזמים הוא כל העניין הכספי, גם כאן עליהם להיות מיוצגים על ידי עורכי דין שיהיו אחראים להסדיר את כל העניינים, הן מול הדיירים והן מול בעלי המקצוע השונים מולם הם עובדים.

לסיכום, על מנת שהיזמים יוכלו לבצע את עבודתם נאמנה ובצורה טובה, רצוי שיעבדו צמוד עם עורכי דין שמתמחים בתחום, ועל פי ההוראות שלהם.