תוספת בניה – רק עם היתר בניה!

רוצים לשפץ, לבנות או להוסיף? כל מה שרציתם לדעת על תוספות בניה והיתרי בניה מובא כאן לפניכם. אז אל תגידו שלא ידעתם!

מהו היתר בניה?

היתר בניה הוא למעשה, הרשות לבצע בניה מכל סוג שהוא. כלומר, אם ברצונכם לבצע שינוי כלשהו במבנה מכל סוג שהוא, עליכם לקבל על כך אישור. בניה ללא היתר היא עבירה פלילית ולכן חשוב מאוד לקבלו בטרם תחילת ביצוע הבניה. התהליך יכול להיות ארוך ומתיש, אך הוא גם יכול להיות זריז ופשוט בהתאם לאופי הבקשה.

מהי תוספת בניה?

תוספת בניה היא הוספה של כל מבנה או חלק של מבנה למבנה קיים. לדוגמה, פרגולה, גדר, קירוי חניה וכך הלאה. כך גם לגבי הוספת מרפסת ואף שינויים בתוך המבנה, אשר יש להם נגיעה למערכת המים או הקונסטרוקציה המשותפת של הבניין. כל התוספות האלו דורשות היתרי בניה לפני ביצוען.

מקרים חריגים

ישנם מספר מקרים פחות נפוצים, אשר דורשים גם כן היתר בניה לפני הביצוע:

  • הריסת מבנה קיים
  • שינויים פנימיים בתוך מבנה משותף
  • שימוש חורג

המושג שימוש חורג מתייחס לשימוש במבנה באופן שאיננו מוגדר מראש לדוגמה, שימוש בדירה כמשרד וכדומה. במקרה כמו בדוגמה, היתר הבניה מהווה חלק בלתי נפרד מהדרישות לקבלת רישיון עסק.

הפרטים הקטנים

לפעמים אלו הם הפרטים הקטנים, אשר דורשים היתרי בניה ולעתים תהליך הקבלה שלהם אף ארוך יותר מאשר בבניה גדולה. לדוגמה, הוספת חלון בבית משותף. במקרה כזה, מדובר על שינוי במראה החיצוני של המבנה. כך גם לגבי הוספת מרפסת, פרגולה וכדומה. אז אמנם לא מדובר בהקמת מבנה, אך בכל זאת נדרש היתר בניה כמו בכל מקרה אחר של בנייה או תוספת בניה.

קבלת ההיתר

כאמור, קבלת היתר הבניה תלוי בעיקר באופי הבקשה, אך גם ברשות העירונית, המתבקשת לאשר את הבקשה לביצוע השינוי במבנה בתוך השטח שלה. ברוב המקרים, נדרשים אישורים של גופים שונים כגון מכבי אש, פיקוד העורף וכדומה ולעתים נדרשת הסכמתם או אי התנגדותם של השכנים.