הכדאיות בפתיחת עוסק פטור לעסקים קטנים

כל עסק בישראל מחויב להירשם ולפתוח תיק עסק במס הכנסה. ישנם 2 סוגים של עסקים במס הכנסה: 1. עוסק מורשה- עסק המשלם מע"מ, לפי האחוז אותו קבעה המדינה. 2. עוסק פטור- עסק קטן, שמחזור העסקאות שלו במשך השנה אינו עולה על80,000 ₪. עסק במעמד של פטור, אינו משלם מע"מ. במאמר זה נסביר מדוע פתיחת עוסק פטור, מקלה מאוד על עסקים קטנים.

פתיחת עוסק פטור – להתחיל ברגל ימין

החוק במדינה מחייב כל בעל עסק להירשם במס הכנסה. עסקים מורשים מחויבים בתשלום מס על כל עסקת מכירות. לעסק קטן בתחילת דרכו יש הוצאות וקשיים. פתיחת עוסק פטור, משחררת את העסק הקטן החדש מתשלום המע"מ על כל מכירה. הפטור מתשלום המע"מ, מגדיל את הכנסות העסק בכך שחוסך מהן את תשלום המע"מ. עסקים מורשים נוהגים לגבות מהלקוחות את המע"מ. עוסק פטור, יכול להרשות לעצמו לקחת מחיר זול יותר, וכך יקל על העסק החדש להשיג יותר לקוחות. המכנה המשותף לעסקים הפטורים ממס, הוא רמת ההכנסה הפטורה ממס.

פתיחת עסק פטור ממע"מ, היא פתרון מצוין לסטודנטים, פנסיונרים, עצמאים בתחילת דרכם, עקרות בית שהקימו עסק מכירות קטן מביתן, ולמי שתשלום חודשי של מע"מ יקשה עליו בתחילת דרכו.

במה התהליך כרוך?

  1. לפני תחילת פעילות העסק, על העוסק לפתוח תיק של עוסק פטור. פתיחת עוסק פטור, אינו תהליך מסובך. העוסק מקבל מספר של עוסק פטור, שהוא למעשה מספר תעודת הזהות שלו.
  2. עוסק פטור מחויב בהוצאת קבלות. את הסכומים הרשומים בקבלות, רושם העוסק בספירי תקבולים-תשלומים. את ניהול ספרי תקבולים- תשלומים, ואת הנפקת הקבלות ניתן לערוך בצורה ידנית, או בצורה ממוחשבת.
  3. עוסק פטור, חייב בסוף כל שנת מס להגיש את הדוחות הבאים: דיווח פעם בשנה על מחזור העסקאות השנתי. באמצעות דיווח זה, יכולים במע"מ לעקוב ולבדוק האם מחזור העסקאות חורג מהתקרה המותרת לעוסק פטור. ברגע שמחזור העסקאות חורג מהתקרה המותרת, והחריגה איננה חד פעמית, יהפוך העסק לעוסק מורשה.

את הדיווח למע"מ יש להגיש עד ה31 בינואר של השנה הבאה. כמו כן, יש לדווח פעם בשנה על הכנסות וההוצאות של העסק למס הכנסה. רשויות המיסים מוציאות מדי שנה חוברות לבעלי עסקים, ונותנות בחוברות אלו הסברים לגבי מילוי הדוח השנתי.

פעם בחמש שנים, יש חובה להגיש דיווח על כל הרכוש שהצטבר- הצהרת הון.

לסיכום, פתיחת עוסק פטור מתאימה לעסקים חדשים וקטנים. התנהלות כלכלית נבונה מומלץ לשמור לפחות 4 שנים, על כל המסמכים שנוגעים לניהול התקין של העסק. כמו קבלות, חשבוניות על הוצאות, דוחות, אישור ניכוי מס, תעודת עוסק פטור, וכדו'. מומלץ למלא את הדוח השנתי על ידי רואה חשבון, ולהיעזר ברואה החשבון במהלך השנה לצורך יעוץ והנבלות כלכלית נבונה.