שמאי המקרקעין ושרותיו המקצועיים

למרות שבוודאי הרבה אנשים שאתם מכירים כבר קנו לפחות דירה אחרת בחייהם, האם אתם באמת מאמינים שהם "אנשי נדל"ן" או שהם מבינים גדולים בתחום הזה? ברוב המקרים זה לא כך, ולכן ברור מדוע שמאי דירות זה אחד מאנשי המקצוע שמהם כדאי לבקש שירות לפי שעושים עסקאות כל כך גדולות.

מה תפקידו של שמאי דירות?

אם עד היום הייתם בטוחים שכדאי לפנות אל שמאי דירות רק אם אתם בעלים של הרבה נכסים, הרי שכדאי לדעת שאתם טועים. זה נכון אפילו אם יש לכם דירה אחת, מחסן או חניה, כי תמיד איש מקצוע בתחום הזה יוכל לעזור לכם. שמאי הוא אדם שלמד את התחום הזה ושרשום כמומחה ברשימת השמאים של ישראל, כך שמדובר על איש מקצוע עם ידע. התפקיד העיקרי שלו הוא לתת הערכה לנכס, וזה לא משנה על איזה נכס מדובר. לכן, אם אתם רוצים למכור את הדירה שנמצאת ברשותכם ואם אתם רוצים להיות בטוחים שאתם דורשים עבורה סכום הגיוני, כדיא יהיה להזמין שמאי למקום.

כיצד השמאי עושה שומה?

חשוב לדעת שכאשר מזמינים שמאי למקום לצורך הערכות, זה לא שכל שמאי ייתן לכם הערכה מאוד שונה. אומנם זה נכון ששני שמאים ייתנו שני הערכות שונות, אך הם כולם יתייחסו לאותם הנתונים. יש לקחת בחשבון את כל מה שקשור לנכס כאשר מנסים להבין ולקבוע מה הערך שלו, וזה אומר שצריך להתייחס לנתונים כמו:

  1. מתי הנכס נבנה?
  2. כמה מדרגות מובילות אליו?
  3. מה המצב שלו?
  4. האם יש בו שיפוצים שצריך לבצע?
  5. איפה הדירה נמצאת?

כל הדברים האלה יכולים להשפיע בסופו של דבר על הערכתו של השמאי, וזה מה שיעזור לכם בתור המוכרים לבקש את הסכום המתאים.

איך לבחור שמאי?

כמו שקורה לגבי הרבה אנשי מקצוע אחרים, גם כאשר מדובר על חיפוש אחר שמאי דירות ניתן לראות שיש הרבה מאוד אנשי מקצוע בתחום. זה אומר שכדאי לכם להשוות ביניהם ולא תמיד כדאי לפנות ישר אל איש המקצוע הראשון שאתם רואים. כדאי לכם לבדוק נתונים רבים לגבי השמאי כי יהיה לו חלק גדול בעסקה שבסופו של דבר תחתמו עליה. לכן מומלץ לברר מזה כמה שנים הוא עוסק בתחום והאם יש לו הרבה לקוחות. מעבר לכך, כדאי גם לכם לבדוק מה חושבים אחרים על השירות שהוא נותן, כי חוות הדעת של מי שכבר קיבל שירות בתחום השמאות יכולות לעזור לכם. אין כל טעם לפנות אל אדם שאינו מוכר ושאתם לא יודעים מה לצפות ממנו, כי בסופו של דבר חוות הדעת של השמאי תשפיע על הרווח שלכם במכירת הדירה. מעבר לכל אלה כדאי גם לברר מראש כמה דורש השמאי תמורת השירות שהוא ייתן לכם, כי כל איש מקצוע בתחום הזה יוכל לדרוש מכם מחירים אחרים. אין כל טעם לשלם מחרי גבוה מידי תמורת שירותי השמאות ותמיד כדאי יהיה להשוות מחירים בין מספר אנשי מקצוע בתחום.