מטרתו של פרויקט "פינוי בינוי"

מטרתו של פרויקט "פינוי בינוי" הוא להרוס בתי מגורים ישנים ותחתיהם לבנות בנייני מגורים חדשים. מטרתו של פרויקט זה הוא לבצע שימוש יעיל ואפקטיבי יותר בקרקע, ולהביא לשיפור תדמית השכונה בה מבצעים את הפרויקט. ההיתרון הבולט בפרויקט זה, הוא שהשכונות אשר מבקשים לבצע בהם את תהליך של פינוי התושבים על מנת לבנות מחדש, מיועד בעיקר לשכונות מדולדלות או מדורדרות מבחינה סוציו אקונומית וחברתית.

כיצד מתבצע פרויקט פינוי בינוי

ישנו יזם פרטי אשר פונה לדיירים של בניין ספציפי או לחילופין למספר בניינים, לאחר שיחה איתם והסבר מפורט על יתרונותיו של הפרויקט, מחתים אותם היזם על הסכמה לפרויקט "פינוי בינוי".

בהסכם זה, היזם מבטיח לדיירים דירה חדשה שתיהיה באותו סדר גודל של שטח או אפילו שטח גדול יותר מהדירה הקיימת תוך שלוש שנים, בזמן זה, היזם מבטיח להם לשלם שכר דירה (כל אותו זמן שהם בונים) ומציע בנוסף לשלם ארנונה על שטח הדירה הישן.

מדוע היזם מוכן לשלם כל כך הרבה לטובת הפרויקט

בפרויקט פינוי בנוי, גם היזם וגם הדיירים יוצאים נשכרים. הדיירים מקבלים פיצוי כספי על משך הזמן שבו בונים את הבניין החדש כולל תשלומי ארנונה, ובנוסף לכך מקבלים דירה חדשה שתהיה באותו גודל או גדולה יותר מהדירה הקיימת. היזם לעומת זאת, גם מרוויח, הוא הורס את המבנה הקיים ובונה במקומו מבנה גבוה יותר ובכך מגדיל את מספר הדירות בבניין, וזאת כמובן בהתאם להיתר בנייה שניתן לאותו יזם.

לאחר שהסתיימה הבנייה, שבמהלכה פונו הדיירים לטובת בנייה חדשה, חלק מהדירות יחזרו אל הדיירים וחלק מהדירות יימכרו לדיירים חדשים במחיר החדש שלאחר השיפוץ. הפרויקט פינוי בינוי מאפשר גם ליזם להרוויח בכך שימכור את הדירות החדשות לדיירים חדשים נוספים וזאת מבלי לפגוע בזכויותיהם של הדיירים הוותיקים.

פרויקט זה ייחודי מכיוון שגם הדיירים שעברו פינוי וגם היזם עצמו מרוויחים. היזם אשר רוצה להרוויח מבלי לפגוע בדיירים הוותיקים שעברו פינוי במשך שלוש שנים, והדיירים עצמם אשר מרוויחים דירה חדשה במקום הדירה הישנה וזאת מבלי להשקיע כסף בשיפוץ הדירה.