שש שנים של השתלמות – מה עושים עם הקרן?

מה הן קרנות ההשתלמות? מה הם שיעורי ההפקדה לקרן? מהם היתרונות הנלווים לחיסכון באמצעות קרנות השתלמות? מתי ניתן למשש את כספי הקרן ומה קורה לכספי הקרן במידה ולא משכתם אותם בתום התקופה? על כך ועוד בשורות שלפניכם.

קרנות השתלמות – נעים להכיר, טוב לחסוך!

קרנות ההשתלמות החלו את דרכן כאמצעי חיסכון אשר נועד למימון השתלמויות מקצועיות של העובד, וזאת לצורך שמירה על רמתו המקצועית של העובד. עם השנים, קרנות ההשתלמות הפכו לאפיק חיסכון משתלם במיוחד עבור כלל העובדים במשק, עצמאיים ושכירים כאחד, וזאת משום שמרבית כספי ההפקדה בקרן פטורים ממס.

שיעורי ההפקדה לקרן

שיעורי ההפקדה לקרן ההשתלמות לשכיר במשק הינה עד 10% מגובה השכר החודשי, כאשר המעסיק אחראי לעד 7.5% מהשכר ואילו העובד אחראי על הקפדה בשיעור של עד 2.5% משכרו.

קרן השתלמות, בניגוד לכל אפיק חיסכון אחר לטווח הקצר או הבינוני, הינה קרן פטורה ממס, וזאת עד לתקרת המס המונהגת בחוק. הפקדות מעל תקרת המס חייבות במס גם במועד ההפקדה וגם במועד המשיכה. בנוסף, קרנות ההשתלמות מהוות את אפיק החיסכון הבלעדי בו ניתן למשוך את כספי החיסכון כאשר הם פטורים ממס (עד תקרת המס), וזאת כסכום הוני חד פעמי ולא כקצבה חודשית משולמת.

מתי ניתן לממש את כספי החיסכון?

את הכספים הנצברים בקרנות ההשתלמות ניתן לממש בשתי יעדי קצה: הראשון בתום שלוש שנים, כאשר מימוש הכספים מיועד אך ורק לצרכי מימונם של השתלמויות והכשרות מקצועיות, והשני בתום שש שנים, כאשר את כספי החיסכון ניתן למשוך לכל מטרה.

יחד עם זאת חשוב לציין שמשיכת כספים לפני תום התקופה המלאה (שש שנים) מחויבת בניכוי מס על כל הכספים אשר נצברו בקרן, וזאת למעט הפקדות העובד שאינן מחויבות במס. בתום התקופה המלאה (שש שנים) עומדת בפני החוסך האפשרות למשוך את כספי הקרן, או לחילופין, להותיר אותם בקרן כאשר מצד אחד הם ממשיכים לצבור את התשואה המושגת ומצד שני הם נותרים נזילים למטרות משיכה בכל רגע נתון. יחד עם זאת חשוב לציין שכל הכספים המופקדים לקרן לאחר תום התקופה המלאה (שש שנים), יהפכו להיות נזילים רק בתום התקופה החלקית (שלוש שנים) או בתום התקופה המלאה הבאה, כלומר, שש שנים מיום מועד ההפקדה החדשה בקרן.

מכיוון שהסכום הנצבר לאחר שש שנים הופך לסכום השקעה משמעותי אותו ניתן לפזר באופן אופטימאלי לאפיקי השקעה המותאמים לאופיו של החוסך, מומלץ להותיר את הכסף בקרנות ההשתלמות וליהנות מתשואה גבוהה יותר המושגת עבורכם. כמו כן, ניתן לפדות את כספי החיסכון ולהפנות אותם לאפיקי השקעה נוספים באמצעות פתיחת תיקי ניהול אישיים של קופות גמל. כך או אחרת, אנו ממליצים לכם להיוועץ עם מנהלי הקרן בנוגע לאפשרויות העומדות בפניכם.