כיצד ההסכם עם איראן ישפיע על השווקים?

ההסכם ההיסטורי שנחתם בין המעצמות לבין איראן בשנת 2015, מהווה נקודת מפנה משמעותית ביותר, שעתידה להשפיע בלא מעט תחומים, הן על מדינות המערב והן על איראן עצמה כמובן.

מעבר לסוגיות הביטחון הלאומי וההיערכות הצבאית החדשה הנדרשת בישראל ובעולם, יש להסכם הגרעין השפעה מכרעת על הכלכלה העולמית ועל השווקים במדינות המערב.

אם כן, כיצד ההסכם עם איראן ישפיע על השווקים? בשני תחומים מרכזיים ישפיע ההסכם בצורה מהותית:

הראשון שבהם הוא שוק הנפט והחוזים העתידיים והתחום השני הוא כמובן בורסות העולם ובמיוחד שוקי המניות במערב בעיקר בניו יורק, לונדון פרנקפורט וטוקיו.

לגבי הנפט: ברור שההסכם מאפשר לאיראן להגביר בצורה משמעותית את ייצור הנפט שהלך ודעך עם הסנקציות המערביות. במקביל להגברת הפקת הנפט, גם יצוא הנפט למערב עתיד לגדול בהתאם. זהו תחום קריטי לכלכלת איראן.

הסנקציות המהותיות הגבילו את אפשרויות חתימת חוזי אספקת נפט איראני למדינות המערב, ההפסקה של הסנקציות תגרום לתנודות ביחסי הכוחות בשוק הנפט, כי במקביל למחנק של איראן, פרחו שוקי הנפט של מדינות דרום אמריקה והים הצפוני שהגבירו את קצב שאיבת הנפט וכמובן זכו לחוזי אספקה שמנים מול אירופה, סין ומדינות אחרות.

עתה תחזור התפוקה לידיים איראניות, ואם איראן תחזור למלוא התפוקה שלה, הרי שצפוי היצע גדול של נפט בעולם. מה שכמובן יוריד את מחיר הזהב השחור ויהפוך שוב את הנפט לסחורה אטרקטיבית, ביחד עם היחלשות כוחן של יצואניות הנפט של אמריקה ובראשן ונצואלה.

תרחיש אפשרי למציאות חדשה זו באיראן ובעולם הינו תגובת שרשרת שקושרת את הנפט לשווקים הפיננסיים: נפט זול יביא לעידוד מסיבי של חברות במגזר התעשייתי באירופה וארצות הברית להגביר ייצור תעשייתי, תנועת סחורות תלך ותגדל, הכנסות הקונצרנים התעשייתיים ילכו ויגדלו והתוצאה תהיה עליה במניות חברות עתירות אנרגיה, כמו חברות תעשייה כבדה, חברות להובלה ימית, חברות מתחום השינוע, חברות מתחום המתכות ,חברות כריה ועוד. בקיצור מגזר הלואו טק בבורסות יקבל זריקת עידוד משמעותית ומניות חברות אלה, צפויות לרשום עליות שערים גדולות.

במקביל, הסרת הסנקציות מאיראן פותחת שוב את השוק האיראני ליבוא. שרים איראנים כבר דיווחו על התעוררות בחתימת הסכמים עם מדינות אירופה, שהן הראשונות בתור ללטוש עיניים לשוק האיראני.

שר הכלכלה הגרמני היה הראשון שכבר הגיע לאיראן לפני שבוע כדי לחתום על שורת הסכמים כלכליים עם ממשל חמינאי, גם כאן המשמעות היא גידול בהכנסות חברות מערביות בתחומים רבים שיזרימו סחורות ומוצרים לאיראן, בהם תעשיית הרכב, מזון, קוסמטיקה, לבוש, תרופות, ועוד. שוב הגידול ברווחיות חברות אלו יביא לזינוק בשערי מניותיהם.

לכן הצפי לשנים הקרובות יהיה של המשך מגמת העלייה בבורסות ניו יורק, לונדון וטוקיו במיוחד, גם הדאקס הגרמני והקאק הצרפתי ייהנו מעדנה כנראה.

אלא שכל ההנחות האופטימיות הללו יתאפשרו רק בתנאי שאיראן אכן תשמור על סעיפי ההסכם שעליו חתמה ולא תפר את התחייבויותיה כלפי המערב. בכל מקרה בעוד שנה יתחלף נשיא בוושינגטון ומי שיחליף את אובאמה, עלול להוביל מהלך צבאי נגד איראן אם זו תפר את ההסכם. צעד שגם לו תהיינה השלכות מרחיקות לכת על השווקים הפיננסיים.

תודה לאתר iMarkets על המאמר.