האם עדיין כדאי להשקיע במניית אפל?

בסוף יולי 2015, חוו משקיעי מניית אפל חוויה ממש לא נעימה כאשר ביום מסחר אחד איבדה המניה 33 מיליארד דולר משוויה. לא כל מניה עוברת חוויה קשה כזאת ונשארת בחיים, בכל זאת 33 מיליארדי דולרים הם סכום עתק. אבל חייבים לזכור שמניית אפל היא "מניית על" מהסוג ששוויה הופך אותה לענק פיננסי שרק מתי מעט חברות מצליחות להשתוות אליה ולהיכלל באותה ליגה, כמו למשל מיקרוסופט, גוגל, שברון או קוקה קולה.

אבל בכל זאת משקיעים רבים שואלים את עצמם האם עדיין כדאי להשקיע במניית אפל? לא רק משום הירידות החדות באותו יום מסחר עגום, אלא בעיקר משום שהתנהלות המניה במגמת ירידה מזה תקופה ארוכה, יחסית.

אז איך זה שאפל שדווקא הצליחה מעבר לתחזיות האנליסטים ודיווחה על רווח של 1.85 דולר למניה לרבעון השני של 2015, בניגוד לציפיות האנליסטים שהמניה תעניק רווח של 1.81 דולר. גם בשורת ההכנסות נרשם גידול כשהחברה דיווחה על כמעט 50 מיליארד דולר כהכנסות ברבעון השני של השנה.

אז מה קרה למניה שבשנה האחרונה טיפסה ב- 40%? מדוע דווקא עכשיו החלה המניה לאבד גובה. נראה שהסיבות לכך נמצאות בסין, כמו בלא מעט תהליכים כלכליים שמתחילים ממשב רוח קל שמגיע מבייג'ינג והופך לסופת הוריקן שמתנפצת על חופי ניו יורק ומשרדי וול סטריט.

חברת אפל כבר מזמן הסיטה את מוקד פעילותה לתחום הסמארטפונים, ותחום זה הולך והופך לתפוח אדמה לוהט. לחברה שלושה מוצרים בולטים: האייפון, האייפד ומחשבי המקינטוש, כשמכירות האייפד נמצאות בנסיגה מתמדת.

אבל אם עד לפני זמן לא רב האייפון של אפל היה החלום הרטוב של כל משתמשי הסמארטפונים בעולם, פרט כמובן לחובבי הגלאקסי המתחרה, הרי שבשנים האחרונים החלו הסינים לייצר סמארטפונים מעולים במחירים נמוכים משמעותית.

ניתוח טכני של מניות

קיראו גם על:

התקופה שבה אנשים שילמו 4,000 שקלים ויותר עבור סמארטפון בעצם הסתיימה, הסינים נכנסים בגדול לשוק ואפל מרגישה זאת בכיס. לא יעזור כלום, אפל תצטרך להתאים את עצמה לאווירה החדשה בשווקים ובעיקר למחירים שהסינים מכתיבים, וזה משהו שעשוי לנגוס עוד הרבה  מיליארדים משוויה של אפל.

אז מה עושים? אפל אמנם עדיין חברה חזקה, יציבה ורווחית שבקופתה שוכבים מיליארדי דולרים במזומן לשימוש מיידי, שזה אומר לרכוש חברות, כך שעל פניו השכל הישר אומר לא לברוח, המניה תתאושש ולטווח הארוך, חברה מסוגה של אפל תתאים לעצמה שורת מוצרים חדשה ומחירים שיוכלו להתחרות בסינים.

אבל מצד שני חייבים לזכור שנתח גדול של לקוחות האייפון הם סינים וההאטה המסתמנת בסין, אם לא תסתיים בחודשים הקרובים או בשנים הקרובות, עלולה להכניס לסחרור את שוק המובייל בעולם כולו, ואז גם מניית אפל תסבול.

בשורה התחתונה: חלק מהאנליסטים טוענים כי זאת הזדמנות פז לרכוש את המניה בזול יחסית, בעוד חלק חוששים ומעדיפים להקטין אחזקות. האמת, שוב כנראה נמצאת באמצע בין יכולת המשקיעים לספוג הפסדים ובין אורך הרוח להשקיע לטווח ארוך ולגזור קופון. אפל חברה חזקה ויצירתית, אך גם כזו שבעבר לקח לה שנים לצאת ממשבר אל עתיד של צמיחה  אדירה.

תודה לחברת iMarkets על הפוסט המעניין.