השפעת השכרת דירות לפרקי זמן קצרים וההשלכות על יזמים כדוגמת אמיר יקותיאל

שוק השכרת הדירות לפרקי זמן קצרים פורח בישראל. איך זה משפיע על שוק השכירויות, על היזמים כמו אמיר יקותיאל ועל בתי המלון

יזמי שוק הנדלן בישראל כדוגמת אמיר יקותיאל מהוד השרון ניצבים בשנה האחרונה בפני איום או תקווה חדשה (תלוי כמובן איך מסתכלים על זה9 מדובר בשוק השכרת הדירות לטווח קצר, אפילו של ימים, שוק בו הפיח חיים שלא לומר הקים האתר air bnb. מדובר ללא ספק במהפכה בעולם השכירויות וגם בשוק התיירות בישראל. תיירים שאינם רוצים או מוכנים לשלם את המחיר האסטרונומי שדורשים בהם בתי מלון בתל אביב (אגב, לאחרונה דורגה תל אביב כאחד המוקמות היקרים בעולם לתיירים עם פערים בלתי נתפסים בין מחירי בתי המלון שלה למחירים בערים גדולות דומות), הולכים לאופציות אחרות של השכרת דירות לפרקי זמן קצרים. מצד שני גם בעלי דירות בתל אביב הפכו להיות יזמים לרגע והם משכירים את דירותיהם וכך מצליחים להרוויח כסף מהצד, גם בזמן שהם נמצאים במילואים, חופש בחול או מכל סיבה אחרת אינם מאכלסים את הדירה.

תוכן עניינים

לא תמיד טוב

אבל מסתבר שלא תמיד מדובר במיזם כל כך טוב. אחת הבעיות שלו שהוא מרוקן את הערים הגדולות מנכסיהן ועל הדרך פוגע פגיעה אנושה בשוק התיירות המקומי. יש ערים בעולם כמו למשל פריז שהתופעה נפסלה לחלוטין ומנוגדת לחוק ואילו בערים אחרות כדוגמת ניו יורק הוטלו הגבלות חמורות על מי שמנסה לבצע השכרות לפי בסיס יומי. מכיוון שמדובר בתופעה שרק בשנים האחרונות החלה להיות נפוצה, ניתן רק לשער מה צופן העתיד. מכיוון שמדובר כבר כעת בתאגיד ענק שמחזור עסקיו עובר את ה10 מיליארד דולר בשנה ניתן להניח כי התופעה לא תיפסק אלא תתרחב וכך בעצם יווצר מצב בו יש גורם נוסף בשוק התיירות המקומי.

אדפטציות של יזמים ובתי המלון

היזמים יבינו במהרה כי מדובר בשוק חדש שאפשר בהחלט לזהות בו פוטנציאל שגשוג כלכלי וממש כפי שמושכרים כיום משרדים לפי דרישה ותקופות זמן משתנות (כדוגמת הפרויקטים של היזם אמיר יקותיאל בהוד השרון) כך בקרוב ייבנו גם דירות שייעודו במיוחד למטרה של השכרה לפרקי זמן קצרים. הרעיון של ייבוא השוק גם ליישובי הפריפריה כדוגמת הוד השרון (בדיוק במקומות בהם בונה אמיר יקותיאל) יכול להביא פריחה לשוק התיירות המקומי שלא ממש קיים. נכון אמנם שלפני חמישים שנה היה מלון בהוד השרון ואפילו בן גוריון לן בו לילה אחד, אלא שמאז לא ממש מגיעים תיירים לעיר הפריפריה. השכרת הדירות לטווח קצר יכולות בהחלט לשנות את התמונה הזו ולהזרים עוד כסף לכלכלה המקומית שכה משוועת להשקעות בתחום הזה. מה יהיה בגורל בתי המלון בתל אביב, הם יצטרכו בסופו של דבר להתאים את עצמם למצב החדש שנוצר, והצעד הראשון יהיה כמובן הורדת מחירים הכרחית.